Supermarkten zijn begonnen met flinke prijsverlagingen van groente en fruit. Daarmee komen ze tegemoet aan de telers die zijn getroffen door de Russische boycot. Maar boeren- en tuindersorganisatie LTO vindt dat sommige supers te ver doorslaan met de ,,bodemprijzen” waarvoor zij nu bijvoorbeeld tomaten aanbieden.

Als er extra groente en fruit wordt verkocht, dan moet dat wel voor een redelijke prijs, vindt LTO. De brancheorganisatie gaat komende week hierover in gesprek met de supermarkten.

Acties van supermarkten

Zaterdag maakte supermarktketen PLUS in verschillende kranten met paginagrote advertenties reclame voor zijn Hollandse trostomaten. Die zijn met 2 euro in prijs verlaagd naar 89 cent voor een kilo. Ook in de folders van andere supermarkten, waaronder C1000 en Albert Heijn, is groente en fruit deze week opmerkelijk goedkoper dan normaal.

Door de Russische ban kunnen de Nederlandse groente- en fruittelers geen waar uitvoeren naar Rusland. Door meer groente en fruit te consumeren in eigen land, kan het wegvallen van de Russische exportmarkt enigszins worden gecompenseerd. Maar omdat er momenteel sprake is van een overaanbod aan groente- en fruit in Europa, liggen de inkoopprijzen voor winkeliers nu ook lager dan voorheen.

Supermarktdeskundigen willen nog niet spreken van een ,,prijzenoorlog” tussen de supermarkten. Joop Holla van marktvorser GfK wijst er wel op dat er de laatste tijd vaker wordt gestunt met groente en fruit.

'PR-offensief van supermarkten'

Retailkenner Gerard Rutte betwijfelt of de supers überhaupt winst maken met hun campagnes om telers tegemoet te komen. ,,Door het huidige overaanbod liggen de inkoopprijzen inderdaad lager'', zegt Rutte. ,,Maar 80 tot 90 procent van de inkoop van de supermarkten verloopt via in contracten vastgestelde prijzen. Waarschijnlijk wordt er nu eerder verlies gemaakt op groente en fruit.''

Dat de supers de prijzen in dit segment toch flink omlaag schroeven, heeft volgens de expert twee redenen. Enerzijds speelt sympathie ten opzichte van hun leveranciers een rol. Maar anderzijds is er ook gewoon sprake van een pr-offensief om aan de wens van de consument tegemoet te komen. ,,De klant leest in alle kranten dat de inkoopprijzen nu lager liggen. Die pikt het niet als hij dat niet terugziet in de schappen in de supermarkt'', aldus Rutte.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl